Letvægtens 9 gode råd til et varigt vægttab – og så lige 2 ekstra

Sådan undgår du at din indre bandit spænder ben for dit vægttab.

1. Du springer et måltid over

Bandit: Du kommer typisk til at kompensere for de sparede kalorier ved at spise mere på et senere tidspunkt af dagen. Du vil også ofte have meget vanskeligt ved at holde sulten stangen.

Løsning: Sørg for at spise 3 hovedmåltider og mindst to mellemmåltider i løbet af dagen.

2. Du køber ind på tom mave

Bandit: Du bliver fristet af de forkerte madvare, fordi dit blodsukker er i bund og lækkersulten i top. Derfor ryger søde, fede fristelser hurtigt med ned i indkøbskurven.
Løsning: Spis et solidt mellemmåltid inden du tager ud og handler. Skriv en indkøbs seddel, så du handler målrettet og ikke laver impulskøb.

3. Du snacker for usundt

Bandit: Dit blodsukker kommer på rutsjeture hvis du snupper riskiks, rosiner, franskbrød, saftevand eller andet sødt og lækkert som eneste mellemmåltid. De giver kort, opflammende mæthed, hurtigt efterfulgt af endnu større lækker sult.

Løsning: Spis mellemmåltider, der lægger et solidt fundament og giver vedvarende energi eks. Et skrive groft brød med mager ost.

4. Du hygge spiser om aftenen

Bandit: Maden opfylder et socialt behov og tiltages uden om den almindelige mæthed. Resultatet er, at kalorierne ryger oven i din opbrugte dagskvote og stryger direkte ud i fedtdepoterne.

Løsning: Tøm køkkenskabet for fristelser, anret grønssagssnacks/lette anretninger til at hygge med. Det kan være hårdt at skulle undvære sine lækkerier i starten, men det går over. Prøv at undgå stillesiddende aktiviteter om aftenen.

5. Jeg har hørt alt brød, ris og pasta er forbudt

Bandit: Din kost bliver præget af afsavn og er derfor svær at praktisere i den virkelige verden. Samtidig går fordøjelsen i stå, overskuddet daler og man risikerer generelt at få det skidt.

Løsning: Du kan sagtens tabe dig ved at spise disse varer. Vælg dog fuldkornspordukter og lidt mindre mængder.

6. Du røre dig for lidt

Bandit: Hvis du har et aktivitetsniveau som en gennemsnits dansker, er der ikke plads til de store madudskejelser, før kalorierne sætter sig godt fast.

Løsningen: Planlæg mindst en halv times daglig fysisk aktivitet, eks. I form af en rask gåtur, boldspil med børnene, cykling eller arbejde og sørg for at røre dig så meget som muligt ud over denne aktivitet.

7. Du spiser blød og energitæt mad

Bandit: Hvis du spiser mange fødevarer uden fast struktur, får kæben og fordøjelses system ikke noget at arbejde med. Det betyder, at du ikke rigtig føler dig mæt og kommer til at forspise dig.

Løsning: Spis så groft som muligt f.eks. fuldkorn, vælg grove grønsager som f.eks. kål i stedet for iceberg, skiveost kontra smøreost og hele frugter frem for juice.

8. Du er for social

Bandit: Hvis du lægger mærke til det, involverer mange sociale aktiviteter kalorierig mad og drikke. Man spiser, mens man passivt sidder hen.

Løsning: Definér nye spilleregler for det sociale samvær med dine venner. Gå f.eks. en tur langs stranden, løb en tur, bowl eller vær på anden måde aktive.

9. Du drikker kalorier

Bandit: De mætter meget dårligt og glider ofte ned i anselige mængder, uden man skænker dem en tanke. Resultatet er uønsket kalorieoverskud der koster på vægten.

Løsningen: Styr udenom sukkerrige drikkevarer som sodavand, saft og juice. Begræns desuden mængden af alkohol.

10. Du kaster dig over nye kure

Bandit: Ved at zappe fra kur til kur, opnår man ofte kun kortvarig vægttab, der går i vasken, så snart man hopper fra. Da man aldrig ændre sin naturlige kost til at være slankende, er kurene dømt til fiasko, fordi man før eller siden dropper dem.

Løsning: Juster dine kostvaner, så de virker slankende, konsulter Letvægten allerede i dag, jeg vejleder og råder dig gerne helt uforpligtende og gratis.

11. Jeg opgiver når jeg midlertidig mister fokus

Bandit: Hvis man i perioder ikke ser øjeblikkelig resultat kan vægttabs projektet virke uoverskueligt, og man opgiver og får på den måde endnu et nederlag.

Løsning: Commit dig til et forløb hos mig, når man er forpligtet til at mødes med en anden og man ved at man ikke er alene om projektet, er livstilsomlægningen lettere.

Der kan ikke kommenteres på dette indlæg.

Letvægten

copyright © 2015

Letvægten.dk - Strandvejen 8 - 7673 Harboøre - Tlf: 51 32 18 62 - Mail: rikke@letvaegten.dk

Jeg samarbejder med

tryk på billedet for at komme til deres hjemmeside